Linki: Witryny i strony polskie
Opis ostatnich chwil lotu Tu-154M jest fałszywy – Wywiad Sylwii Skorstad (wp.pl) z Janem Osieckim, wiadomosci.wp.pl, 2011-10-12.
Wirtualny kokpit – Wirtualny kokpit Tu-154M (prawdopodobnie sto dwójki) w witrynie 36. SPLT.
36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego – Hasło z polskiej wikipedii.
Krótka historia dwóch tupolewów – M.in. bardzo dobry opis wyposażenia elektronicznego Tu-154M numer 101 i 102.
lotnictwo.net.pl – Wątek poświęcony katastrofie na lotniczym forum (2295 postów do połowy września 2011)
Grzegorz Pietruczuk komentuje stenogram z rozmów w kokpicie dla TVN24
– Wasilij Jerszow odpowiada na pytania na smoleńskim forum, "Gazeta Wyborcza, 2010-05-24.
Tak siedzieli pasażerowie podczas tragicznego lotu Tu-154M – Serwis online "Głosu Szczecińskiego", gs24.pl, 2010-04-17.
Płk Robert Latkowski dla "Naszego Dziennika".
Film Beaty Biel (TVN) ze Smoleńska – Wersja przedemisyjna; w Telewizjerze została wyemitowana późniejsza, rozbudowana wersja tego filmu.
Czy śledczy wiedzą, co wyciekło z tupolewa – Wywiad z Siergiejem Amielinem, "Nasz Dziennik", 2010-07-29.
Oficjalne zdjęcie szczątków Tu-154M na płycie lotniska – Ze wstępnego raportu MAK.
Błędny schemat MAK – Jest o nim mowa w rozdziale 17 "Ukształtowanie terenu w pobliżu lotniska" (na s. 308 pierwszego wydania) książki "Ostatni lot. Spojrzenie z Rosji". Grunt w miejscu pierwszej brzózki (tej na terenie bliżej radiolatarni prowadzącej, dawniej w pobliżu jej południowego płotu, a teraz w płocie) jest na wysokości 233 metrów n.p.m.; w rzeczywistości jest on na wysokosci ok. 241 metrów n.p.m. W obu przypadkach próg pasa jest na wysokości 258 m n.p.m. Według tego wykresu najniższy punkt parowu jest jest na wysokosci 190 m n.p.m.
Ostateczna decyzja należy do pilota – wywiad z Grzegorzem Pietruczukiem w "Naszym Dzienniku", 2010-04-14.
Mapa Smolenska z 1984 – Z galerii zdjęć Siergieja Amielina.
Numer 102 – Kokpit, w czasie lotu, 2008.
Numer 102 – Kokpit, na pasie startowym w Mińsku Mazowieckim, 2008.
Bendix King KLN 89B – GPS produkcji firmy Honeywell, korzystający z bazy danych Jeppesena.
Opis sterowania samolotem w polskiej wikipedii – Także o mechanizacji skrzydeł.
Fiszer i Gruszczyński m.in. o lotnisku w Smoleńsku – www.samoloty.pl, 2010-04-16.
79 katastrof i 77 linków do zapisów CVR (transkrypcji)
Test Tu-154 na Domodiedowie, cz. 1
Test Tu-154 na Domodiedowie, cz. 2
Test Tu-154M na Domodiedowie, cz. 6
Katastrofy w przestworzach – Hasło z polskiej wikipedii.
Katastrofa Tu-154M pod Donieckiem (3) – Transkypcja rozmów w kokpicie, wersja po agielsku.
Tomasz Pietrzak i Roman Polko – TVP.
Kpt Protasiuk nie ćwiczył jako pierwszy pilot – gazeta.pl.
Agnieszka Kublik i Michał Sedlak o stenogramach – wyborcza.pl.
Zdjęcia satelitarne parowu z małym kanionem-jarem – maps.yandex.ru.
Lot w kierunku Siewiernego po ścieżce schodzenia – Film z youTube.com.
Tu-154 ląduje i startuje w Machesterze – Film z youTube.com. Przykład lądowania z włączeniem rewersu silników jeszcze w powietrzu, kilka metrów nad pasem.
Ił-76 nadleciał z Tangangoru – "Nasz Dziennik", 2010-11-12.
Plusin i Ryżenko dostali gotowce – "Nasz Dziennik", 201-11-12.
Niestety, lataliśmy na drzwiach od stodoły – "Nasz Dziennik", 2010-11-12.
Pilotom zabrakło wysokości i szczęścia – Recenzja książki Siergieja Amielina, "Gazeta Wyborcza", 2010-12-05.
Dwie książki o ostatnim locie Tu-154 - spojrzenia z Polski i Rosji – Recenzja książki Jana Osieckiego, Tomasza Białoszewskiego i Roberta Latkowskiego oraz książki Siergieja Amielina", Gazeta Wyborcza", 2010-12-09.
Fragmenty wypowiedzi Edmunda Klicha – Artykuł i film w tvn24.pl. Polski przedstawiciel przy komisji MAK, w "Kropce nad i", 2010-12-27.
Fragment wypowiedzi płk Piotra Łukaszewicza – Artykuł i film w tvn24.pl. Szef oddziału szkolenia Dowództwa Sił Powietrznych, w "Kropce nad i", 2010-12-28.
Co nowego Rosjanie odczytali z czarnych skrzynek
–
Film z konferencji prasowej MAK
Startujemy – z Jerzym Bahrem, byłym ambasadorem RP w Federacji Rosyjskiej, rozmawia Teresa Torańska, "Duży Format" (cotygodniowy dodatek do "Gazety Wyborczej"), 2011-01-15.
Stenogramy z rozmów kontrolerów – tvn24.pl, 2011-01-19.
Rosjanie nie chcieli pokazać Polakom lotniska Siewiernyj – tvn24.pl, 2011-01-31.
Nie ma jednej przyczyny... – Wywiad Grzegorza Miecugowa z Siergiejem Amielinem, tvn24.pl, 2011-04-09, 22:00.
Film o Wiśniewskim i jego filmie z miejsca katastrofy – YouTube.
Katastrofa DC-9 z 14 listopada 1970 – Raport NTSB, po angielsku, pdf.
Czekał na alarm – Rozmowa z członkiem komisji KBWLLP, pułkownikiem doktorem Olafem Truszczyńskim, „Gazeta Wyborcza”, www.wyborcza.pl, 2011-08-02.
smolensk.ws/blog/182.html – Smoleński blog Aml (Siergieja Amielina), wersja po polsku. Opis okoliczności katastrofy. Pierwsze materiały zostały na nim umieszczone 17 kwietnia 2010. Pierwsze siedem rozdziałów zostało przetłumaczonych na polski.
Fiszka Siergieja Amielina w polskiej wikipedii
Film MAK, wersja angielska, część pierwsza – Symulacja komputerowa lotu prezydenckiego tupolewa, pokazana 12 stycznia 2011 roku podczas konferencji MAK, na kórej upubliczniono „Raport MAK”.
Film MAK, wersja angielska, część druga – Symulacja komputerowa lotu prezydenckiego tupolewa, pokazana 12 stycznia 2011 roku podczas konferencji MAK, na kórej upubliczniono „Raport MAK”.
Film MAK, wersja angielska, część trzecia – Symulacja komputerowa lotu prezydenckiego tupolewa, pokazana 12 stycznia 2011 roku podczas konferencji MAK, na kórej upubliczniono „Raport MAK”.
Linki do raportu MAK, także po polsku – tvn24.pl.
Co robili piloci? – you-know-who na podstawie danych z raportu MAK tuż po opublikowaniu raportu wyjaśnia, co robili piloci tuż przed wyłączeniem autopilota, forum.gazeta.pl, 2011-01-15.
Konstrukcja skrzydeł, m.in. Tu-154M – Rysunki i zdjęcia. Opisy po rosyjsku.
Wywiad z Maciejem Laskiem, członkiem komisji Millera &ndsah; polityka.pl, 2011-07-30
Zatajona prawda. Dlaczego zginęła Anna Jantar? – Newsweek.pl 2010-03-11
Wywiad z Arturem Wosztylem – Nasz Dziennik 2012-04-18
Awaryjne lądowanie Tu-154M na nieczynnym lotnisku w tajdze
Lot numer 514 samolotu Tu-154M linii Alrosa Mirny po awarii instalacji elektrycznej 7 września 20010 roku zakończył się awaryjnym lądowaniem na nieczynnym lotnisku w tajdze, koło wsi Iżma, na pasie o długości 1365 metrów. Samolot podchodził do lądowania ze znacznie większą prędkością niż normalnie, bez wysuniętych klap. Wylądował przy trzeciej próbie i zatrzymał się 160 metrów za końcem pasa w młodym lesie iglastym.
Zdjęcia samolotu po wylądowaniu w tajdze
Zdjęcie satelitarne okolic lotniska i wsi Iżma
Katastrofy
© Prószyński Media 2011–2016