Technikalia plus – surowe dane z rejestratora parametrów lotu
Wysokość radiowa
Kurs magnetyczny
Pochylenie
(ang. pitch, ros. tangaż)
Powyższy wykres pokazuje, jak zmieniało się pochylenie dziobu samolotu względem poziomu. Wartości ujemne oznaczają, że dziób był skierowany poniżej horyzontu i samolot był ustawiony w pozycji nurkującej, a wartości dodatnie – że był powyżej horyzontu i samolot był ustawiony w pozycji wznoszącej.
Przez 10 sekund między 8:39:30 a 8:39:40 samolot miał mocno pochylony dziób, to był początek zniżania w kierunku lotniska (ten fragment lotu widoczny jest na wykresie zmian wysokości jako „fala”), potem samolot mniej więcej wyrównał i o 8:39:50 znowu zaczął pochylać dziób (w tym czasie dolatywał już do dalszej radiolatarni prowadzącej) i zniżać się w kierunku lotniska.
Końcowy fragment poprzedniego wykresu, z rozciągniętą sklą czasowa. Widać, jak pochylenie zmieniało się podczas zniżania z kręgu nadlotniskowego w kierunku lotniska. Wszystkie zmiany pochylenia do 8:40:51,5 były wykonywane za pomocą pokrętła „dół–góra” na panelu autopilota.
Prędkość przyrządowa
Przyspieszenie pionowe
Ten sam wykres, ale rozciągnięty w czasie.
Dane z innych źródeł
Ukształtowanie terenu (GPS oraz GES)
Poniższy wykres nie pochodzi z rejestratora parametrów lotu. Jedna z krzywych (GPS) została wykonana z danych otrzymanych za pomocą GPS-u z puszką aneroidową (ciśnieniową) podczas spacerów wzdłuż toru lotu, od dalszej radiolatarni prowadzącej do poczatku pasa startowego. Druga krzywa (GES) – z danych o ukształtowaniu powierzchni Ziemi udostępnianych przez Google Elevation Service w serwisie mapowym maps.google.com.
Największe różnice pomiędzy pomiarami wysokości GPS-em a danymi z Google Elevation Service pojawiają się w obszarach zalesionych i tam, gdzie wysokość zmienia się bardzo szybko z odległością. Największa różnica (15 metrów) wystąpiła w najgłębszym miejscu doliny (wąwozu, jaru) na odcinku od 1850 do 2000 metrów przed początkiem pasa. Odchylenie standardowe dla całego narysowanego obszaru miedzy tymi danymi wynosi 5 metrów. Natomiast odchylenie standardowe dla odcinka od 800 do 1700 metrów od progu pasa (czyli w kluczowym odcinku w pobliżu bliższej radiolatarni prowadzącej) wynosi 1,9 metra.
Powyższy wykres powstał z poprzedniego wykresu po przeliczeniu odległości od początku pasa startowego na czas. Robiąc to, założyliśmy, że samolot poruszał się na tym odcinku zgodnie z pomiarami prędkości przyrządowej, ale uwzględniliśmy poprawkę na wpływ wiatru, tak aby we wszystkich punktach odczytanych z pamięci komputera TAWS znajdował się w odpowiednich momentach. (Technicznie rzecz biorąc, przyjęliśmy, że pomiędzy każdą kolejną parą punktów TAWS samolot leciał ze zmieniającą się prędkością, zgodną z danymi o zmianach prędkości instrumentalnej, ale do tej zmieniającej się prędkości dodaliśmy poprawkę na wpływ wiatru, inną dla każdej pary punktów TAWS, żeby w odpowiednich momentach – wynikających z pomiarów TAWS – przelatywał nad skrajnymi punktami danego odcinka).
© Prószyński Media 2011–2016