O położeniu punktu XUBS, czyli SK-42 versus WGS-84
Ostatnim punktem zdefiniowanym w planie lotu był środek pasa startowego. Widniał tam pod nazwą XUBS, bo taka jest kodowa nazwa tego lotniska. Współrzędne geograficzne punktów DRL1, DRL i XUBS pochodziły z karty podejścia, którą 36. SPLT miał z poprzednich lat. Załoga prawdopodobnie nie wiedziała, że wartości liczbowe współrzędnych geograficznych tych punktów są zdefiniowane w innym układzie współrzędnych geograficznych (SK-42), niż ten wykorzystywany dzisiaj przez system satelitów nawigacyjnych GPS (WGS-84). Dowódca wiedział jednak jedno. Trzy dni wcześniej był na tym lotnisku jako drugi pilot i punkty wpisane do komputera nawigacyjnego z tej właśnie karty podejścia zgadzały się z rzeczywistością. A w każdym razie na tyle się z nią zgadzały, że nie zauważył istotnych odstępstw.
Punkt XUBS, ze współrzędnymi geograficznymi wziętymi z karty podejścia (na której były one podane w innym systemie współrzędnych geograficznych i były zaokrąglone do dziesiątych części minuty), wpisany do współczesnego odbiornika GPS, nie leży na faktycznym środku pasa startowego, to znaczy na jego osi w punkcie równo oddalonym od jego obu końców, lecz 146 metrów na wschód i 42 metry na północ od tego punktu. Taka niedokładność nie miała absolutnie żadnego znaczenia przy dobrej widoczności.
Punkt XUBS zaznaczyliśmy na naszym satelitarnym planie okolic lotniska Siewiernyj (punkt ten znajduje się w centrum zdjęcia).
2014-06-03
© Prószyński Media 2011–2016