WERSJA ROBOCZA

O której nastąpiło zderzenie z brzozą na działce Bodina?

Wersja z 2015-04-11 !!! (nadal do uzupełnienia i poprawienia)

Czasy różnych zdarzeń we wszystkich skalach:

Obiekt Zdarzenie Czas
transkr.
MAK
Czas IES Czas AA Czas FDR
MSRP
Czas FDR
ATM-QAR
Czas UTC Lat Lng
Marker DRL Początek sygnału markera DRL 10:39:50,2 8:39:53,1 8:39:49,657 10:40:50,063–50,563 8:40:49,563–50,063 ... ... ...
Marker DRL Koniec sygnału markera DRL 10:39:58,0 8:39:00,9 8:39:57,448 10:39:58,563–59,063 8:39:58,063–58,563 ... ... ...
...mpr 400 metrów (nawigator) 8:39:57,1 błąd 8:40:00,4 8:39:57,039 ... ... ... ... ...
30 Trzydzieści (nawigator) 10:40:54,5 8:40:57,5 8:40:53,883 ... ... ... ... ...
20 Dwadzieścia (nawigator) 10:40:55,2 8:40:58,1 8:40:54,610 ... ... ... ... ...
Początek sygnału markera BRL 10:40:56,0 8:40:58,8 8:40:55,228 10:40:55,503–56,063 8:40:55,063–55,563 ... ... ...
Koniec sygnału markera BRL 10:40:58,1 8:40:41,0 8:40:57,590 8:40:59,9 8:40:58,0625–58,5625 ... ... ...
Pierwsza brzoza
(przy bliższej
radiolatarni)
Przelot dziobu
(14 metrów na pd.)
... ... ... ... ... ... 54,825330 32,060908
Bliższa radiolatarnia
(główna antena)
Przelot dziobu
(46,5 metra na pd.)
... ... ... ... ... ... 54,825608 32,060221
...aa Dość lekkie uderzenie w kadłub ... ... 8:40:54,570 ... ... ... ... ...
...aa Seria 3 uderzeń o konstrukcję samolotu ... ... 8:40:57,031 ... ... ... ... ...
...aa Silne krótkie uderzenie ... ... 8:40:58,100 ... ... ... ... ...
...aa Niszczenie konstrukcji ... ... 8:40:58,253 ... ... ... ... ...
...aa Bardzo głośne niszczenie konstrukcji ... ... 8:40:59,353 ... ... ... ... ...
Kępa krzaków
numer 5
Uderzenie dziobem ... 8:40:00,5 ??? ... ... ... ... 54,825132 32,058136
Brzoza Bodina Przelot dziobu
(14 metrów na pn.)
... 8:41:02,49 ... 8:40:59,95 8:40:59,45 ... 54,824978 32,057121
Uderzenie lewym skrzydłem 8:41:00,22±0,03 8:41:02,76±0,03 8:40:59.353 (aa ??)
8:40:59,6 (mpr ??)
8:41:00,375±0,063 8:40:59,875±0,063 ...
...mpr Kurwa mać (pierwsza) 8:41:00,3 8:41:03,0 8:40:59,725 ... ... ... ...
...a Kurwa (ostatnia, 2P) ... ... 8:41:03,455 ... ... ... ... ...
... Uderzenie w ziemię
(koniec nagrania CVR)
8:41:04,6 8:41:07,4 8:41:03,775 ... ... 6:41:01,8 ... ...
TAWS nr 37 Przelot dziobu ... ... ... ... ... 06:40:43 54,825543 32,073911
TAWS nr 38 Przelot dziobu ... ... ... ... ... 06:40:59 54,825022 32,054838
*   Według Raportu MAK o 8:40:55,35.
** Według Raportu MAK o 8:40:56,2. Z tym wnioskiem nie można się zgodzić. We wskazanym momencie żaden z trzech silników nie zaczął jeszcze zwiększać mocy. Pierwsza informacja o zwiększeniu mocy pojawiła się 0,44 sekundy później.

Uwagi do wyznaczanie momentu zderzenia z brzozą na działce Bodina.

Zakładam, że TAWS działa w ten sposób, że jeśli wystąpi zdarzenie, które wymaga zapisania w logach, to przypisuje mu czas wyrażony w pełnych sekundach UTC i pozycję w przestrzeni jaką samolot zajmował w tej pełnej sekundzie (współrzędne geograficzne, wysokość n.p.m., wartość i kierunek prędkości, i inne). Oznacza to, że w rzeczywistości zapisane zdarzenie nastąpiło nieco później niż wskazuje na to zapisany czas UTC – w ciągu sekundy następującej po podanym momencie UTC – i że samolot w chwili zdarzenia znajdował się już nieco dalej wzdłuż toru lotu (o tyle dalej, ile przeleciał od minięcia pełnej sekundy). Oczywiście GPS-om zajmuje także pewnien czas (kilkaset milisekund?) obliczenie współrzędnych z danych otrzymywanych z satelitów, ale zakładam, że GPS-y po obliczaniu pozycji, poprawiają ją, wykorzystując dane o prędkości, i ostatecznie dla pełnej sekundy podają ekstrapolowaną pozycję, jaką samolot powinien wtedy mieć.

Zakładam, że anteny GPS znajdują się na dachu kokpitu w odległości ok. 4 metrów od czubka dziobu i obliczna pozycja jest położeniem tego właśnie punktu. Zakładam też, że antena sygnału markerów znajduje się koło antenty radaru ok. 1,5 metra od czubka dziobu, pod zdejmowanym kołpakiem (stożkiem) stanowiącym dziób samolotu.

Uderzenie skrzydłem w brzozę na działce Bodina nastąpiło o 8:40:59,35 według czasu ATM QAR. Dziób samolotu (czubek), znajdował się wtedy 27,5 metra bardziej na zachód w położeniu N 54,825090 E 032,056696, a powierzchnia ziemi w tym miejscu była na wysokości 249,6 m n.p.m. (WGS 84, dane o wysokości z uśrednionego modelu powierzchni Ziemi, stosowanego przez Google'a). Sama zaś brzoza rosła w położeniu N 54,824978 E 032,057121 z powierzchnią ziemi na wysokości 247,8 m n.p.m. i zostala obcięta na wysokości 6,6–6,7 metra nad ziemią.

Brzoza przy ogrodzeniu BRL, ta z obciętym wierczchołkiem, rośnie w N 54.825329 E 032.060950,a powierzchnia ziemi jest tam na wysokości ... m n.p.m., obcięta 11 metrow nad ziemią.

Momenty pomiaru przeciążenia pionowego w MSRP i ATM QAR
0,0625
0,1875
0,3125
0,4375
0,5625
0,6875
0,8125
0,9375

--------------------------

2015-04-11 * 2015-02-19 * 2014-05-27 * 2013-06-20 * 2012-03-21