WERSJA ROBOCZA
O której nastąpiło zderzenie z brzozą na działce Bodina?
Wersja z 2015-04-11 !!! (nadal do uzupełnienia i poprawienia)
Czasy różnych zdarzeń we wszystkich skalach:
Obiekt | Zdarzenie | Czas transkr. MAK |
Czas IES | Czas AA | Czas FDR MSRP |
Czas FDR ATM-QAR |
Czas UTC | Lat | Lng |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marker DRL | Początek sygnału markera DRL | 10:39:50,2 | 8:39:53,1 | 8:39:49,657 | 10:40:50,063–50,563 | 8:40:49,563–50,063 | ... | ... | ... |
Marker DRL | Koniec sygnału markera DRL | 10:39:58,0 | 8:39:00,9 | 8:39:57,448 | 10:39:58,563–59,063 | 8:39:58,063–58,563 | ... | ... | ... |
...mpr | 400 metrów (nawigator) | 8:39:57,1 błąd | 8:40:00,4 | 8:39:57,039 | ... | ... | ... | ... | ... |
30 | Trzydzieści (nawigator) | 10:40:54,5 | 8:40:57,5 | 8:40:53,883 | ... | ... | ... | ... | ... |
20 | Dwadzieścia (nawigator) | 10:40:55,2 | 8:40:58,1 | 8:40:54,610 | ... | ... | ... | ... | ... |
Początek sygnału markera BRL | 10:40:56,0 | 8:40:58,8 | 8:40:55,228 | 10:40:55,503–56,063 | 8:40:55,063–55,563 | ... | ... | ... | |
Koniec sygnału markera BRL | 10:40:58,1 | 8:40:41,0 | 8:40:57,590 | 8:40:59,9 | 8:40:58,0625–58,5625 | ... | ... | ... | |
Pierwsza brzoza (przy bliższej radiolatarni) |
Przelot dziobu (14 metrów |
... | ... | ... | ... | ... | ... | 54,825330 | 32,060908 |
Bliższa radiolatarnia (główna antena) |
Przelot dziobu (46,5 metra |
... | ... | ... | ... | ... | ... | 54,825608 | 32,060221 |
...aa | Dość lekkie uderzenie w kadłub | ... | ... | 8:40:54,570 | ... | ... | ... | ... | ... |
...aa | Seria 3 uderzeń o konstrukcję samolotu | ... | ... | 8:40:57,031 | ... | ... | ... | ... | ... |
...aa | Silne krótkie uderzenie | ... | ... | 8:40:58,100 | ... | ... | ... | ... | ... |
...aa | Niszczenie konstrukcji | ... | ... | 8:40:58,253 | ... | ... | ... | ... | ... |
...aa | Bardzo głośne niszczenie konstrukcji | ... | ... | 8:40:59,353 | ... | ... | ... | ... | ... |
Kępa krzaków numer 5 |
Uderzenie dziobem | ... | 8:40:00,5 ??? | ... | ... | ... | ... | 54,825132 | 32,058136 |
Brzoza Bodina | Przelot dziobu (14 metrów |
... | 8:41:02,49 | ... | 8:40:59,95 | 8:40:59,45 | ... | 54,824978 | 32,057121 |
Uderzenie lewym skrzydłem | 8:41:00,22±0,03 | 8:41:02,76±0,03 | 8:40:59.353 (aa ??) 8:40:59,6 (mpr ??) |
8:41:00,375±0,063 | 8:40:59,875±0,063 | ... | |||
...mpr | Kurwa mać (pierwsza) | 8:41:00,3 | 8:41:03,0 | 8:40:59,725 | ... | ... | ... | ... | |
...a | Kurwa (ostatnia, 2P) | ... | ... | 8:41:03,455 | ... | ... | ... | ... | ... |
... | Uderzenie w ziemię (koniec nagrania CVR) |
8:41:04,6 | 8:41:07,4 | 8:41:03,775 | ... | ... | 6:41:01,8 | ... | ... |
TAWS nr 37 | Przelot dziobu | ... | ... | ... | ... | ... | 06:40:43 | 54,825543 | 32,073911 |
TAWS nr 38 | Przelot dziobu | ... | ... | ... | ... | ... | 06:40:59 | 54,825022 | 32,054838 |
** Według Raportu MAK o 8:40:56,2. Z tym wnioskiem nie można się zgodzić. We wskazanym momencie żaden z trzech silników nie zaczął jeszcze zwiększać mocy. Pierwsza informacja o zwiększeniu mocy pojawiła się 0,44 sekundy później.
Uwagi do wyznaczanie momentu zderzenia z brzozą na działce Bodina.
Zakładam, że TAWS działa w ten sposób, że jeśli wystąpi zdarzenie, które wymaga zapisania w logach, to przypisuje mu czas wyrażony w pełnych sekundach UTC i pozycję w przestrzeni jaką samolot zajmował w tej pełnej sekundzie (współrzędne geograficzne, wysokość n.p.m., wartość i kierunek prędkości, i inne). Oznacza to, że w rzeczywistości zapisane zdarzenie nastąpiło nieco później niż wskazuje na to zapisany czas UTC – w ciągu sekundy następującej po podanym momencie UTC – i że samolot w chwili zdarzenia znajdował się już nieco dalej wzdłuż toru lotu (o tyle dalej, ile przeleciał od minięcia pełnej sekundy). Oczywiście GPS-om zajmuje także pewnien czas (kilkaset milisekund?) obliczenie współrzędnych z danych otrzymywanych z satelitów, ale zakładam, że GPS-y po obliczaniu pozycji, poprawiają ją, wykorzystując dane o prędkości, i ostatecznie dla pełnej sekundy podają ekstrapolowaną pozycję, jaką samolot powinien wtedy mieć.
Zakładam, że anteny GPS znajdują się na dachu kokpitu w odległości ok. 4 metrów od czubka dziobu i obliczna pozycja jest położeniem tego właśnie punktu. Zakładam też, że antena sygnału markerów znajduje się koło antenty radaru ok. 1,5 metra od czubka dziobu, pod zdejmowanym kołpakiem (stożkiem) stanowiącym dziób samolotu.
Uderzenie skrzydłem w brzozę na działce Bodina nastąpiło o 8:40:59,35 według czasu ATM QAR. Dziób samolotu (czubek), znajdował się wtedy 27,5 metra bardziej na zachód w położeniu N 54,825090 E 032,056696, a powierzchnia ziemi w tym miejscu była na wysokości 249,6 m n.p.m. (WGS 84, dane o wysokości z uśrednionego modelu powierzchni Ziemi, stosowanego przez Google'a). Sama zaś brzoza rosła w położeniu N 54,824978 E 032,057121 z powierzchnią ziemi na wysokości 247,8 m n.p.m. i zostala obcięta na wysokości 6,6–6,7 metra nad ziemią.
Brzoza przy ogrodzeniu BRL, ta z obciętym wierczchołkiem, rośnie w N 54.825329 E 032.060950,a powierzchnia ziemi jest tam na wysokości ... m n.p.m., obcięta 11 metrow nad ziemią.
Momenty pomiaru przeciążenia pionowego w MSRP i ATM QAR
0,0625
0,1875
0,3125
0,4375
0,5625
0,6875
0,8125
0,9375
--------------------------
2015-04-11 * 2015-02-19 * 2014-05-27 * 2013-06-20 * 2012-03-21
© Prószyński Media 2011–2025