WERSJA ROBOCZA
Wykresy parametrów ATM z 7 i 10 kwietnia
(z poprawkami w parametrach dwuwartościowych z 2016-02-06)
Zestaw danych (czy z 7 kwietnia, czy z 10 kwietnia) można wybrać za pomocą parametru ?date=7 i ?date=10 w ścieżce tej strony.
Lewy i prawy brzegu wykresów (tmin i tmax) można wybrać poprzez zmianę wartości tmin i tmax w formularzach poniżej (tmin i tmax są mierzone w sekundach z zerem na początku rejestracji w FDR). Kilka wartości tmin i tmax zostało predefiniowanych poniżej.
Pierwszy wykres, czyli wykres wysokości radiowej i barometrycznej, jest powtórzony z inną skalą pionową (0–700 metrów) poniżej wykresu parametrów dwuwartościowych.
Oś pozioma – czas w sekundach, z arbitralnie przyjętą chwilą t=0 (momentem włączenia FDR).
Lewy i prawy brzegu wykresów (tmin i tmax) można wybrać poprzez zmianę wartości tmin i tmax w formularzach poniżej (tmin i tmax są mierzone w sekundach z zerem na początku rejestracji w FDR). Kilka wartości tmin i tmax zostało predefiniowanych poniżej.
Pierwszy wykres, czyli wykres wysokości radiowej i barometrycznej, jest powtórzony z inną skalą pionową (0–700 metrów) poniżej wykresu parametrów dwuwartościowych.
Oś pozioma – czas w sekundach, z arbitralnie przyjętą chwilą t=0 (momentem włączenia FDR).
tmin = tmax =
Gotowe ustawienia tmin i tmax dla 10 kwietnia (koniec = 8:41:05):
Fig. 1. Wysokość radiowa i barometryczna, w metrach. Dane ATM-QAR radiowe – czerwone, dane MAK radiowe – niebieskie. Dane ATM-QAR barometryczne – zielone. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 2. Prędkość przyrządowa, w km/h. Dane ATM-QAR – czerwone, dane MAK-MSRP – niebieskie. Skala czasu ATM-QAR.
Przesunięcie w pionie wykresu prędkości przyrządowej według danych ATM-QAR względem danych MAK wynikają z różnic występujących w tych danych. Nie jest to stałe przesunięcie o zadaną wartość, wynikające ze złego przyjęcia wartości zerowej. Przesunięcia widoczne na tym wykresie to prawdziwe różnice między danymi ATM-QAR a danymi MAK, które zostały przedstawione na wykresach w raporcie MAK. Dane ATM-QAR zostały prawdopodobnie zaookrąglone do pełnych kilometrów na godzinę, co spowodowało, że kwant pomiarowy (najmniejsza różnica pomiędzy kolejnymi dopuszczalnymi wartościami) nie jest stała i wynosi raz 3 a raz 4 kilometryna godzinę.
Między 8:38:00 a 8:38:40 między wykresami występuje przesunięcie o 3 km/h (ATM 338 km/h, MAK 341 km/h). Natomiast o 8:39:20 przesunięcie znika i wykresy się pokrywają (303 km/h). Obie cytowane powyżej wartości prędkości (341 i 303 km/h) są na wykresie w raporcie MAK podane explicite liczbowo w odpowiednich miejscach w opisie łamanej.
Przesunięcie w pionie wykresu prędkości przyrządowej według danych ATM-QAR względem danych MAK wynikają z różnic występujących w tych danych. Nie jest to stałe przesunięcie o zadaną wartość, wynikające ze złego przyjęcia wartości zerowej. Przesunięcia widoczne na tym wykresie to prawdziwe różnice między danymi ATM-QAR a danymi MAK, które zostały przedstawione na wykresach w raporcie MAK. Dane ATM-QAR zostały prawdopodobnie zaookrąglone do pełnych kilometrów na godzinę, co spowodowało, że kwant pomiarowy (najmniejsza różnica pomiędzy kolejnymi dopuszczalnymi wartościami) nie jest stała i wynosi raz 3 a raz 4 kilometryna godzinę.
Między 8:38:00 a 8:38:40 między wykresami występuje przesunięcie o 3 km/h (ATM 338 km/h, MAK 341 km/h). Natomiast o 8:39:20 przesunięcie znika i wykresy się pokrywają (303 km/h). Obie cytowane powyżej wartości prędkości (341 i 303 km/h) są na wykresie w raporcie MAK podane explicite liczbowo w odpowiednich miejscach w opisie łamanej.
Fig. 3. Kurs magnetyczny, w stopniach. Dane ATM-QAR – czerwone, dane MAK-MSRP – niebieskie. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 16. Obrót wolantu. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 18. Wychylenie kolumny wolantu (KOLWOLANT) oraz pozycja wytrymerowana wolantu (TRYMER), obie w stopniach. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Wychylenie kolumny wolantu rejestrowane jest w stopniach, natomiast wytrymerowane wychylenie – w milimetrach. Na potrzeby tego wykresu dane wytrymowane zostały przeliczone na stopnie (wychylenie w milimetrach zostało podzielone przez czynnik 3,3).
Linia KOLWOLANT różni się kształtem od linii TRYMER tylko wtedy, gdy wolant został ręcznie wychylony ze swojego wytrymerowanego położenia (jeśli od siebie, to linia KOLWOLANT jest powyżej linii TRYMER; do siebie – w dół). Wszystkie załamania krzywej TRYMER na powyższym wykresie spowodowane są wyłącznie poprzez obrót pokrętła zniżanie–wznoszenie na panelu sterowniczym ABSU.
Linia KOLWOLANT różni się istotnie kształtem of linii TRYMER tylko w okresie bezpośrednio po starcie z Okęcia (do wysokości 500 metrów, na której został włączony ABSU) oraz od 8:40:51,5 do końca lotu (o 8:40:50,5 jeden z pilotów począł delikatnie ciągnąć wolant na siebie, gdy usłyszał sygnał osiągnięcia wysokości minimalnego zniżania, to ściągnięcie spowodowało widoczne już na tym wykresie przemieszczenie się wolantu sekundę później, które spowodowało wychylenie sterów wysokości o 6°. Pokrętło zniżanie-wznoszenie zostało użyte po raz ostatni w tym locie o 8:40:53,5 – trzy sekundy po naciśnięciu na kolumnę wolantu i jedną sekundę przed zerwaniem autopilota. Z tego można wnosić, że jeden z pilotów ciągnął delikatnie wolant do siebie, a drugi w tym czasie operował pokrętłem, a potem zerwał autopilota w kanale podłużnym poprzez ściągnięcie wolantu na siebie.
Wychylenie kolumny wolantu rejestrowane jest w stopniach, natomiast wytrymerowane wychylenie – w milimetrach. Na potrzeby tego wykresu dane wytrymowane zostały przeliczone na stopnie (wychylenie w milimetrach zostało podzielone przez czynnik 3,3).
Linia KOLWOLANT różni się kształtem od linii TRYMER tylko wtedy, gdy wolant został ręcznie wychylony ze swojego wytrymerowanego położenia (jeśli od siebie, to linia KOLWOLANT jest powyżej linii TRYMER; do siebie – w dół). Wszystkie załamania krzywej TRYMER na powyższym wykresie spowodowane są wyłącznie poprzez obrót pokrętła zniżanie–wznoszenie na panelu sterowniczym ABSU.
Linia KOLWOLANT różni się istotnie kształtem of linii TRYMER tylko w okresie bezpośrednio po starcie z Okęcia (do wysokości 500 metrów, na której został włączony ABSU) oraz od 8:40:51,5 do końca lotu (o 8:40:50,5 jeden z pilotów począł delikatnie ciągnąć wolant na siebie, gdy usłyszał sygnał osiągnięcia wysokości minimalnego zniżania, to ściągnięcie spowodowało widoczne już na tym wykresie przemieszczenie się wolantu sekundę później, które spowodowało wychylenie sterów wysokości o 6°. Pokrętło zniżanie-wznoszenie zostało użyte po raz ostatni w tym locie o 8:40:53,5 – trzy sekundy po naciśnięciu na kolumnę wolantu i jedną sekundę przed zerwaniem autopilota. Z tego można wnosić, że jeden z pilotów ciągnął delikatnie wolant do siebie, a drugi w tym czasie operował pokrętłem, a potem zerwał autopilota w kanale podłużnym poprzez ściągnięcie wolantu na siebie.
Fig. 33. Kąt wychylenia lewego i prawego steru wysokości, w stopniach. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR. Wychylenie lewego steru wysokości jest mierzone 8 razy na sekundę.
Fig. 9. Kąt wychylenia klap oraz kąt ustawienia płaszczyzny statecznika poziomego, w stopniach. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 14. Parametry dwuwartościowe: stabilizacja podłużna, stabilizacja poprzeczna, marker, wysokość minimalna, automat ciągu. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Wszystkie powyższe parammetry zostały prawidłowo ustawione w czasie, zgodnie z faktycznym momentem próbkowania parametru w trakcie zapisywania półsekundowego kadru.
Wszystkie powyższe parammetry zostały prawidłowo ustawione w czasie, zgodnie z faktycznym momentem próbkowania parametru w trakcie zapisywania półsekundowego kadru.
Fig. 15. Wysokość radiowa i barometryczna. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 17. AUTO... Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 5. Kąt pochylnia osi podłużnej samolotu względem poziomu, w stopniach. Dane ATM-QAR – czerwone, dane MAK-MSRP – niebieskie. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 4. Kąt natarcia, w stopniach, oraz sygnał przekroczenia krytycznego kąta natarcia. Dane i skala czasu ATM-QAR. Istnieją tylko dane ATM-QAR, gdyż MAK w swoim raporcie nie opublikował żadnego wykresu z tymi danymi. Można spekulować, że MAK nie wykorzystał tych danych, gdyż uważał je z jakichś powodów za niewiarygodne. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 40. Prędkość rotacji. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 32. Przechylenie. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR. DANE POPRAWIONE - POMARAŃCZOWE.
Fig. 31. Przeciążenie pionowe, w jednostkach przyspieszenia ziemskiego. Parametr mierzony 8 razy na sekundę. Dane ATM-QAR – czerwone. Dane MAK – niebieskie. Skala czasu ATM-QAR. DANE ATM-QAR-POPR – POMARAŃCZOWE.
Bzdurne wyniki w ostatnich sekundach lotu w co drugiej ramce.
Bzdurne wyniki w ostatnich sekundach lotu w co drugiej ramce.
Fig. 10. Przeciążenie poprzeczne, w jednostkach przyspieszenia ziemskiego. Parametr mierzony 2 razy na sekundę. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 41. ATM-QAR: PKPPRZECH. Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Fig. 43. ATM-QAR: LOTKAP (lotka prawa), INTLOTKAL (interceptor lewy), INTLOTKAP (interceptor prawy). Dane ATM-QAR. Skala czasu ATM-QAR.
Ostatnie zmiany w witrynie: 2016-04-12
•
Debiut online: 2011-09-22
•
© Prószyński Media 2011–2025
© Prószyński Media 2011–2025